Elbe / Clyde Zeesleper 1:250
Vanaf 24 februari 1959 tot op de dag van vandaag heeft de Elbe sleep- en scheepvaart-geschiedenis geschreven. Het begon al met een dagenlang durende mist, die het programma voor de proeftocht en de overdracht in de war dreigde te sturen. Die overdracht kon toch nog plaatsvinden omdat juist op die 24e februari een onverwacht krachtig voorjaarszonnetje de mist verdreef en de carrière van het schip officieel kon beginnen.
Het eerste sleepkarwei onder bevel van kapitein A. Poot was maar een kort reisje. Het passagiersschip Victoria werd in
10 uur tijd van Vlissingen naar Rotterdam gesleept.
Nadien volgde al snel het grotere werk. Vanaf het bergingsstation Fayal op de Azoren werd de Duitse tanker Richard Kaselowsky opgepikt, die met een gebroken krukas niet veel verder meer kwam.
Ze werd door de Elbe in Hamburg afgeleverd. Pinksteren 1959 werd benut om samen met de Tasman Zee en de Schelde het beroemde Admiraliteitsdok van Portsmouth naar de Rotterdamse Droogdok Maatschappij te verslepen.
Bron: Zeesleper Elbe
Bron: Havensleper Maassluis
Vanaf 24 februari 1959 tot op de dag van vandaag heeft de Elbe sleep- en scheepvaart-geschiedenis geschreven. Het begon al met een dagenlang durende mist, die het programma voor de proeftocht en de overdracht in de war dreigde te sturen. Die overdracht kon toch nog plaatsvinden omdat juist op die 24e februari een onverwacht krachtig voorjaarszonnetje de mist verdreef en de carrière van het schip officieel kon beginnen.
Het eerste sleepkarwei onder bevel van kapitein A. Poot was maar een kort reisje. Het passagiersschip Victoria werd in
10 uur tijd van Vlissingen naar Rotterdam gesleept.
Nadien volgde al snel het grotere werk. Vanaf het bergingsstation Fayal op de Azoren werd de Duitse tanker Richard Kaselowsky opgepikt, die met een gebroken krukas niet veel verder meer kwam.
Ze werd door de Elbe in Hamburg afgeleverd. Pinksteren 1959 werd benut om samen met de Tasman Zee en de Schelde het beroemde Admiraliteitsdok van Portsmouth naar de Rotterdamse Droogdok Maatschappij te verslepen.
Bron: Zeesleper Elbe
Bron: Havensleper Maassluis
Artikelnummer SKU-23565
Artikelcode SCM 13
Schaal 1 : 250
Konstrukteur Bartosz Czolczynski
Formaat bouwplaat DIN A4
Moeilijkheidsgraad Medium
Handleiding Handleiding met beelden
Nederlands, Engels
Uitgever Scaldis modelclub
Artikelcode SCM 13
Schaal 1 : 250
Konstrukteur Bartosz Czolczynski
Formaat bouwplaat DIN A4
Moeilijkheidsgraad Medium
Handleiding Handleiding met beelden
Nederlands, Engels
Uitgever Scaldis modelclub
Wim van der Meer, de man achter Bouwplaten Uitgeverij Scaldis was al jong bezig met het bouwen van Veritas bouwplaten. Toen hij van 1967 tot 1968 als marinier aan boord van de Karel Doorman geplaatst werd, kreeg het bouwen van het model van de Karel Doorman een extra dimensie.
Er zijn nog geen recensies over dit product geschreven. Wilt u zelf een recensie schrijven? Log dan in. |
Aanbevolen producten
-
Matador Ki 3+ aanvulset nr 3A | vanaf 3 jaar
Matador Ki 3+ aanvulset nr 3A | vanaf 3 jaar
€ 49,95 € 47,95€ 49,95 € 47,95 -
Softballen meerdere varianten
Softballen meerdere varianten
€ 4,95€ 4,95 -
Sleepboot Pieter 1:100
Sleepboot Pieter 1:100
€ 8,50€ 8,50 -
Gemakkellijk vast te houden kleurenpanelen TICKIT
Gemakkellijk vast te houden kleurenpanelen TICKIT
€ 22,96€ 22,96