Sopwith Triplane
De Sopwith Triplane is een Brits jachtvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog. Het eerste prototype N 500 van deze triplane vertrok op 28 mei 1916 voor zijn eerste vlucht. Hij staat model voor dit kartonnen model. De machine met eerst 110, later 130 pk bleek wendbaar en krachtig te zijn (topsnelheid 187 km / u met 130 pk motor).
Het was al mogelijk om drie minuten na de start een driedubbele lus te vliegen. De lichte machine (500 kg leeggewicht) was zo succesvol en superieur in gebruik dat de Duitse driedekker Fokker DR I als tegenhanger werd ontwikkeld. Fokker kwam in het bezit van een gecrashte Sopwith en kon de constructie ervan analyseren en imiteren. (Zie nr. 22324van de Fokker DR I.)
Ondanks het succes is de Sopwith Triplane maar kort ingezet. Een van de redenen was dat de machine erg moeilijk te repareren was en dat het ontwerp al snel als onstabiel werd beschouwd. De vleugelconstructie kon bij hoge belasting bezwijken doordat de spanning te zwak was.
Tegenwoordig staan er nog twee originele machines in het Royal Air Force Museum in Londen en in een Russisch museum. Er zijn ook een aantal replica's.
Een woord over de motor: de Sopwith Triplane had een roterende radiale motor. Dat betekent: de krukas zat stevig vast aan het vliegtuig en de hele motor draaide. Waarom deze vreemde constructie? Eerdere motoren kampten met ernstige koelingsproblemen. De leidingen van de waterkoeler kunnen losraken of barsten. De rotatiemotor werkte daarentegen met luchtkoeling, omdat de rotatie van de motor voor koeling zorgde. Zelfs als de motor liep terwijl de machine was gestopt.
Meer van Schreiber Bogen
De Sopwith Triplane is een Brits jachtvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog. Het eerste prototype N 500 van deze triplane vertrok op 28 mei 1916 voor zijn eerste vlucht. Hij staat model voor dit kartonnen model. De machine met eerst 110, later 130 pk bleek wendbaar en krachtig te zijn (topsnelheid 187 km / u met 130 pk motor).
Het was al mogelijk om drie minuten na de start een driedubbele lus te vliegen. De lichte machine (500 kg leeggewicht) was zo succesvol en superieur in gebruik dat de Duitse driedekker Fokker DR I als tegenhanger werd ontwikkeld. Fokker kwam in het bezit van een gecrashte Sopwith en kon de constructie ervan analyseren en imiteren. (Zie nr. 22324van de Fokker DR I.)
Ondanks het succes is de Sopwith Triplane maar kort ingezet. Een van de redenen was dat de machine erg moeilijk te repareren was en dat het ontwerp al snel als onstabiel werd beschouwd. De vleugelconstructie kon bij hoge belasting bezwijken doordat de spanning te zwak was.
Tegenwoordig staan er nog twee originele machines in het Royal Air Force Museum in Londen en in een Russisch museum. Er zijn ook een aantal replica's.
Een woord over de motor: de Sopwith Triplane had een roterende radiale motor. Dat betekent: de krukas zat stevig vast aan het vliegtuig en de hele motor draaide. Waarom deze vreemde constructie? Eerdere motoren kampten met ernstige koelingsproblemen. De leidingen van de waterkoeler kunnen losraken of barsten. De rotatiemotor werkte daarentegen met luchtkoeling, omdat de rotatie van de motor voor koeling zorgde. Zelfs als de motor liep terwijl de machine was gestopt.
Meer van Schreiber Bogen
Artikelnummer | SKU - 23876 |
Artikelcode | 755 |
Schaalgrootte | 1 : 24 |
Afmeting van het model | (L x B x H) 25 x 34 x 13 cm |
Konstrukteur | Peter Brandt |
Aantal bouwplaten | 24 |
Afmeting bouwplaten | 220 x 310 mm |
Moeilijkheidsgraad | Medium |
Uitgever | Schreiber Bogen |
Handleiding | Engels, Duits |
Handleiding met beelden |
Over Schreiber Bogen
Schreiber Bogen is een toon aangevende uitgever van karton modellen. De verschillende categoriëen waarbinnen zij de modellen leveren betreffen architektuur, voertuigen, railvervoer, luchtvaart, bijzondere modellen en modellen met Kerst- en Paasmotieven. Alle modellen kennen een buitengewoon goede kleur-echtheid en zijn kwalitatief uitstekend uitgevoerd.
Schreiber Bogen is een toon aangevende uitgever van karton modellen. De verschillende categoriëen waarbinnen zij de modellen leveren betreffen architektuur, voertuigen, railvervoer, luchtvaart, bijzondere modellen en modellen met Kerst- en Paasmotieven. Alle modellen kennen een buitengewoon goede kleur-echtheid en zijn kwalitatief uitstekend uitgevoerd.
Er zijn nog geen recensies over dit product geschreven. Wilt u zelf een recensie schrijven? Log dan in. |
Aanbevolen producten
-
Gouache Interverf - 1 Liter donkerrood
Gouache Interverf - 1 Liter donkerrood
€ 6,50€ 6,50 -
Drie kleine schepen 1:100
Drie kleine schepen 1:100
€ 4,30€ 4,30 -
Bugatti 1935 en T-ford 1917
Bugatti 1935 en T-ford 1917
€ 3,00€ 3,00 -
Japanese Toyotomi Armor Metal Earth
Japanese Toyotomi Armor Metal Earth
€ 17,90€ 17,90